Dieta wegańska – czy to zdrowy styl życia?

Ocena:
0.00/0

Dieta wegańska bardzo szybko osiągnęła dużą popularność na świecie. Nic dziwnego – jest zdrowa i odpowiada oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających smakoszy. Przejście na weganizm nie jest trudne, jednak mimo to przeraża wiele osób. Weganie są na tej diecie ze względu na względy środowiskowe, poglądy, wyznawaną religię oraz wiele innych. Każdy powód jest dobry, aby zmienić swoją dietę na zdrowszą. 

Czym odżywiają się weganie?

Weganizm, czyli dieta wegańska opiera się na absolutnym wyeliminowaniu z diety mięsa oraz produktów pochodzenia zwierzęcego takich, jak nabiał, jaja i wzbudzający wątpliwości jeszcze miód. Skutkiem tego dieta wegańska opiera się w zasadzie na spożywaniu owoców i warzyw jak również produktów zbożowych i roślin strączkowych, w tym fasola, groch, soczewica, ciecierzyca i soja.

Rośliny strączkowe są w diecie wegańskiej fundamentalnym źródłem dostarczania białka do organizmu. Soja jest bezsprzeczną podstawą weganizmu – jest bogata w białka, tłuszcze, węglowodany, składniki mineralne i witaminy!

Dieta wegańska – jak zostać weganinem? 

Dieta wegańska – naturalnie prawidłowo zbilansowana, może być bardzo zdrowa oraz dostarczać następujące korzyści zdrowotne:

  • dużo mniejsze ryzyko występowania choroby niedokrwiennej serca,
  • niski poziom złego cholesterolu LDL, a co za tym idzie – obniżone ryzyko występowania miażdżycy naczyń krwionośnych,
  • niższe ciśnienie krwi – mniejsze ryzyko występowania nadciśnienia tętniczego,
  • obniżone ryzyko wystąpienia cukrzycy typu B,
  • niższy wskaźnik BMI (ograniczenie otyłości),
  • obniżona zapadalność na choroby nowotworowe,
  • obniżone ryzyko chorób przewlekłych.

Te pozytywne efekty wynikają głównie ze obniżonego spożycia tłuszczów nasyconych oraz cholesterolu (obecnych w mięsie oraz produktach pochodzenia zwierzęcego) w połączeniu z większym spożyciem warzyw oraz owoców (ogromne źródło witamin i związków bioaktywnych).

Prócz tego zauważa się większą świadomość wegan przy dobieraniu produktów spożywczych, zwracają uwagę na zawartość konserwantów, sztucznych barwników bądź sztucznych aromatów. Również często sięgają po żywność ekologiczną, posiadającą certyfikat BIO. Dieta wegańska jest w dużym stopniu lżejsza oraz lekkostrawna, po prostu zdrowsza.

Weganizm – jakie są wady i zalety tej diety?

Całkowite wyeliminowanie mięsa, ryb, jaj, mleka, serów, jogurtów oraz wielu innych produktów, nawet miodu, wygląda dość niepokojąco dla zdrowia oraz musi wiązać się z jakimiś niedostatkami. W szczególności ciężko jest zastąpić pełnowartościowe białko, żelazo oraz witaminę D i B12, którą po prostu trzeba suplementować.

Weganizm wymaga pewnej kreatywności oraz świadomego myślenia o jedzeniu, jednak na rynku jest coraz więcej produktów wegańskich, które cechują się dużą popularnością oraz pożądaniem wśród kupujących. Wskutek tego dużo marketów stale powiększa swoją wegańską ofertę oraz co chwilę na półkach można znaleźć nowe produkty.

Jak krok po kroku zostać weganinem? 

Mimo że dieta wegańska może być całkowicie zdrowa dla człowieka, nie zaleca się zmieniać sposobu odżywiania z dnia na dzień. Najlepiej stopniowo ograniczać mięso i nabiał, a także zacząć od wegetarianizmu. Jeśli Twój organizm jest przyzwyczajony do mięsnej diety, zmiana tych przyzwyczajeń może trwać kilka miesięcy. Jednak warto to zrobić, jeśli chcemy zostać weganinem.

Informacje:
Oceń Artykuł:

1Komentarze

edyta2

Zdrowy tryb życia, ale nie dla każdego. Nie każdy może sobie pozwolić na brak mięsa w diecie.

2022-04-21