Jak radzić sobie z bezsennością i problemami ze snem?

Ocena:
0.00/0

Prawie jedna druga osób doznała w swoim życiu problemów ze snem. Bezsenność może bardzo osłabić jakość życia. Zabiera energię i siłę do życia codziennego, a także sprawia, że jesteśmy rozdrażnieni. Zaburzenia snu dotyczą w szczególności zasypiania, ale także może pojawić się częste wybudzanie się w nocy. Jak zawalczyć z bezsennością?

Często problemy te wynikają z przyczyn, jakie w nietrudny sposób można wykluczyć, niemniej jednak bywa także tak, że bezsenność ma znacznie bardziej istotne podłoże. Sen jest kluczowym elementem dla utrzymania zdrowia każdego człowieka, dlatego warto się przyjrzeć problemowi oraz spróbować go rozwiązać.

Bezsenność – jakie są jej objawy?

Bezsenność jest zaburzeniem snu, objawia się problemami z usypianiem, częstym budzeniem się w nocy, niskiej jakości snem lub przedwczesnym przebudzaniem się.

W wielu przypadkach bezsenności towarzyszy napięcie emocjonalne pojawiające się w sytuacjach stresowych. Sen jest niezwykle ważny dla poprawnego funkcjonowania organizmu człowieka. Dlatego istotne jest, ażeby o niego zadbać, niestety wielu ludzi ignoruje problemy ze snem. W ostatnich latach zauważa się, że bezsenność dotyczy coraz więcej młodych osób – kobiet oraz mężczyzn w każdym wieku.

Jeszcze niedawno bezsenność przypisywano osobom starszym, a same problemy ze snem przedstawiano jako objaw towarzyszący innym chorobom. Obecnie jest to oddzielna jednostka chorobowa.

Skąd biorą się zaburzenia snu?

Bezsenność może mieć błahe podłoże, takie jak niekomfortowe, niewłaściwie dobrane łóżko albo materac, za wysoka temperatura w pomieszczeniu, w którym śpimy, hałas pochodzący z dworu lub migoczące światło zza okna. Te czynniki dość prosto jest wykluczyć, ażeby poprawić jakość snu.

Niemniej jednak istnieją przyczyny bardziej złożone, wynikające z nas samych, które znacznie ciężej jest wyeliminować.

Są to:

  • zaburzenia psychiczno-emocjonalne, przede wszystkim zaburzenia lękowe, nerwice czy depresje,
  • choroby tarczycy, w szczególności nadczynność,
  • schorzenia reumatyczne,
  • cukrzyca,
  • przewlekłe bóle,
  • nowotwory,
  • zaburzenia oddychania,
  • bezdech senny,
  • zespół niespokojnych nóg,
  • menopauza,
  • przyjmowanie silnych leków,
  • nadmierne spożywanie alkoholu lub alkoholizm,
  • wypijanie napojów energetycznych (energetyki, Yerba Mate, kawa) przed snem,
  • przewlekły stres,
  • przemęczenie,
  • nieregularne pory snu.

Jaki wpływ ma na nas bezsenność?

Bezsenność ma negatywny wpływ na działanie organizmu.

Skutki bezsenności to:

  • odczuwalna senność oraz uczucie zmęczenia w ciągu dnia,
  • częste budzenie się w nocy albo wcześnie rano,
  • uczucie niewyspania odczuwalne chwilę po obudzeniu się,
  • pogorszenie nastroju, drażliwość, depresja,
  • bóle głowy o charakterze napięciowym,
  • słabsza koncentracja,
  • kłopoty ze skupieniem uwagi,
  • ból brzucha, wzdęcia, zaparcia czy biegunka,
  • słabsza pamięć,
  • obniżona odporność,
  • zwiększone ryzyko chorób przewlekłych takich, jak: choroby serca, nadciśnienie, choroby wrzodowe, zespół przewlekłego zmęczenia.

Jakie leki przyjmuje się na zaburzenia snu?

Podstawą leczenia jest odpowiednia diagnoza, to znaczy wykrycie przyczyny kłopotów ze snem. Po rozpoznaniu bezsenności przez lekarza rodzinnego może on wysłać pacjenta do odpowiedniego specjalisty, są to między innymi psychiatra, neurolog, kardiolog bądź endokrynolog.

Najczęściej leczenie polega na podaniu odpowiednich leków – jest to przejściowe leczenie lekami nasennymi, które zmniejsza przewlekłą bezsenność.

Leczenie farmakologiczne obejmuje stosowanie środków nasennych oraz leków uspokajających, przeciwdepresyjnych. Benzodiazepiny – między innymi znane Relanium, należą do głównej grupy leków nasennych. Niemniej jednak są one uzależniające i mogą powodować negatywne skutki uboczne, dlatego należy używać ich krótko.

Leczenie bezsenności – naturalne sposoby

Oprócz tego w aptekach można odszukać roślinne leki bez recepty, jakie są bezpieczne i nie powodują uzależnienia. W leczeniu bezsenności używane są w szczególności: kozłek lekarski, melisa lekarska, lawenda wąskolistna, męczennica cielista, chmiel zwyczajny.

Walka z bezsennością nie jest prosta, ale możesz wspomagać się sposobami naturalnymi, które na pewno nie mogą Ci zaszkodzić. Należy do nich zaprzestanie picia kawy i palenia papierosów, a także unikanie głośnej muzyki przed snem. Warto wietrzyć pomieszczenie przed zaśnięciem i odłożyć wszelką elektronikę na bok. Na co dzień spróbuj unikać stresujących sytuacji.

Informacje:
Oceń Artykuł:

0Komentarze

Brak komentarzy